Monday, October 5, 2009

Önskelista.

Som ni kanske førstår så stickar jag rätt mycket. Men jag är fortfarande nybørjare och kan inte alls mycket. Jag kan typ bara gøra sockar, møssor och halsdukar i samma modeller och är iver på att lära mig nya saker. Som tex vill jag jätte mycket lära mig hur man gør tumvantar.

Så nu har jag googlat lite om att lära sig sticka och nu har min ønskelista har blivit 3 meter lång på ett ungefär. Lite bøcker jag skulle vilja ha;

På bokus.com

Børja sticka av Sys Fredens.

Beskrivande text:
"Lär dig grunderna i stickning. Enkelt och tydligt,steg för steg, visas olika mönster och tekniker.
Med kortfattad text, tydliga illustrationer och fotografier på 32 sidor, lär du dig allt som behövs för att kunna göra mössor, halsdukar med mera sedan är det bara att sätta igång och skapa egna mönster och modeller."


Denna bok skulle jag vilja ha før att lära mig allt från børja på riktigt. Lära mig att sticka genom att følja mønster. Eftersom jag nu bara stickar från huvudet, de jag har lärt mig gøra utan till.

Børja virka av Sys Fredens.

Beskrivande text:
"Lär dig grunderna i virkning. Enkelt och tydligt,steg för steg, visas olika mönster och tekniker. Med kortfattad text, tydliga illustrationer och fotografier på 32 sidor, lär du dig allt som behövs för att kunna göra mössor,tröjor, halsdukar med mera sedan är det bara att sätta igång och skapa egna mönster och modeller."

Jag vill också lär grunderna i virkning. Och himla passade att samma førfattar har gjort båda stickining och virkning.




Och nu till några bøcker jag känner att jag själv inte behøver beskriva varfør jag vill ha, utan jag tycket att den själva beskrivande texten gøra ett bra jobb till att beskriva det.


Stickhandboken : garn - stickor - mönster - tekniker av Eleanor Van Zandt

Beskrivande text:
"Lär dig att sticka som ett proffs! Det är roligt att sticka! Här får du hjälp att utveckla din stickteknik så att du klarar i princip vilket stickmönster som helst. Boken tar upp allt från olika garntyper och nödvändiga grundkunskaper till hur man följer en stickbeskrivning och utformar ett plagg. Dessutom får du lära dig att framställa vackra mönster med flätor, muscher och smock, rundstickade arbeten och stickning med flera färger. Sticka till exempel spetsmönster i form av snödroppar, galler, klasar, fallande löv eller fiskstjärtar. Med olika dekorationer och annorlunda kantavslutningar kan du piffa till ett slätstickat plagg. Och om du vill använda avancerade tekniker kan du pröva osynlig uppläggning och avmaskning - sådant som gör att handarbetet ser proffsigt ut. Boken är genomgående illustrerad med färgbilder. Tydliga steg-för-steg-instruktioner visar hurdu går till väga. Stickhandboken riktar sig såväl till nybörjare som till erfarna stickare."


Knitted by Me av Catarina Dehlin, Cecilie Eslander, Jenny Brodin

Beskrivande text:
KNITTED BY ME visar stickningen i ett nytt och fräscht perspektiv. Boken innehåller 26 enkla och tydliga stickrecept. I boken finns även en hel del inspiration. Det finns en stickskola med de viktigaste grunderna. Boken är en vildsint inspirationskälla helt i tiden och en utmärkt present. Innehållet är först och främst enkla och stickrecept. Men boken är mer än så. Den visar stickningen från flera olika perspektiv.

Stickgraffiti - stickning som gatukonst
Stickyoga - stickning som avkoppling
Stickstretching - för att kunna sticka länge utan att få ont
Stickkaféer - den nya tidens syjunta
och mycket mer.

Några exepel på stickrecept som finns i boken:
Mössor, Halsdukar, Sjalar, Kuddar, Armband, Fuskpolo, Armvärmare, Fuskstrumpa


Sticka av Nina Sagulin

Beskrivande text:
"Hantverkstrenden har kommit för att stanna och nu drar en stickvåg över Sverige. Det här är en bok med moderna mönster som passar både nybörjare och mer erfarna stickare. Boken innehåller ett femtiotal beskrivningar på tröjor, sjalar, halsdukar, kjolar, mössor, muddvärmare och andra plagg. Men även mönster på roliga accessoarer som till exempel stickade smycken, handväska och fodral till mobiltelefonen eller iPoden. De vanligaste stickteknikerna lärs ut - lägga upp maskor, maska av, rätstickning, slätstickning, mosstickning, resårstickning, flätstickning - men även specialtekniker som pärlstickning och dubbelstickning. För den som är intresserad av andra tekniker än vanlig stickning innehåller boken dessutom några projekt gjorda i virkning, nålfiltning och med vattenlösligt vlieseline. Man får också lära sig att konstruera egna stickmönster utifrån sina favoritplagg, samt hur man kan komplettera mönstren i boken med andra garner och material. Allt för att skapa sin egen personliga touche!
Nina Sagulin 38-åriga Nina Sagulin har stickat sedan hon var sex år och alltid gjort sina egna modeller. Sedan 2004 driver hon den inspirerande stickbutiken Nysta i Stockholm där hon säljer garner och material samt ger kurser i stickning."


Sticka mera : en stickbok för dig som kan grunderna och vill utveckla din stickning av Paula Hammerskog, Eva Wincent

Beskrivande text:
Den här boken är skriven för dig som kan sticka. Men du behöver inte vara någon expert, det räcker med att du kan sticka hyfsat jämna aviga och räta maskor. Kan du det kan du nämligen åstadkomma de mest fanastiska kreationer.
Det fi nns mängder med beskrivningar på vackra plagg att köpa. För det mesta har man tänkt sig att använda dem till att helt enkelt sticka det som beskrivs. Men precis
lika ofta kan man använda dem till att skapa nya saker av. En modell man tycker om får ett annat mönster, antingen med olika färger, strukturer eller kanske en spets. Mönstret till en sjal överförs till en tröja osv. Och det här boken kommer in.
Med Sticka mera kan du skapa ett obegränsat antal plagg utifrån olika stickbeskrivningar eller egna idéer. Här hittar du tips, råd och inspiration att våga testa och gå vidare. Att se vilka möjligheter stickningen ger.



Det finns massor med bøcker jag skulle vilja ha. Inte bara stick- och virkbøcker utan också massor med pysselbøcker. Men jag kan inte lägga upp alla bøcker här på kommer ni väl trøttna. Men dessa bøcker iaf ønskar jag mig. Kanske i julklapp?;)

Man får alltid ønska.

No comments:

Post a Comment

Followers